ŞCOALA GIMNAZIALĂ DUMBRAVA
Com. DUMBRAVA
Nr.158
Jud. TIMIŞ, cod. 307155
e-mail : scoaladumbrava@yahoo.com
Telefon/Fax : 0256/325548
Nr: 864 / 09.09.2019
REGULAMENT DE ORDINE INTERIOARĂ
AN ŞCOLAR 2019 – 2020
ART. 1 Prezentul
Regulament de ordine interioară, a fost discutat, dezbătut și avizat de
Consiliul profesoral din date de 04.09. 2019 și aprobat de Consiliul de
administrație din data de 09/09/ 2019 și cuprinde precederi specifice
condițiilor concrete de desfășurare a activității, în conformitatecu Legea educației naționale nr.
1/2011 cu modificările și
completările ulterioareși Statutul
personalului didactic, ROFUIP aprobat prin OMEN 5079/2016 cu modificările și
completările ulterioare, precum și OMENCS nr. 6134/2016 privind interzicerea segregării școlare în unitățile de
învățământ preuniversitar,
a Statutul
elevului, aprobat prin OMENCȘ nr. 4742 din 10.08.2016și a Codului
muncii..
Prezentul Regulament este obligatoriu pentru tot personalul unității de
învățământ, elevi și părinți/tutori.
ART. 2 Școala Ginazială
Dumbrava, Timiș este unitate de învățământ cu personalitate juridică
subordonată administrativ Inspectoratului Școlar Județean Timiș și Consiliului
local.
ART. 3 Activitatea
Școlii Ginaziale Dumbrava, Timiș se desfășoară în baza Legii educaţiei
naţionale 1/2011, Legii 53/2003 – Codul muncii, Regulamentului de organizare și
funcționare a unităților de învățământ preuniversitar abrobat prin ordinul
M.E.N.C.Ș5079/2016, a
Legii 272/2004, a Hotărârii Guvernului nr. 44/2016 și a ordonanțelor emise de
Guvern, a actelor normative ce decurg din conținutul acestora, a ordinelor,
precizărilor și instrucțiunilor elaborate de M.E.N..
ART. 4 Prevederile prezentului Regulament se pot modifica şi/sau
completa ulterior ori de câte ori este cazul, la iniţiativa a 2/3 din numărul
membrilor consiliului de administraţie şi cu consultarea organizaţiilor
sindicale din cadrul şcolii. Modificările şi/sau completările ulterioare vor fi
aduse la cunoștința întregului personal şi a elevilor în termen de 3 zile de la
efectuare.
Prezentul Regulament de Ordine Interioara se aplica tuturor
persoanelor încadrate la SCOALA GIMNAZIALA DUMBRAVA cat si elevilor.
DREPTURILE
SALARIAŢILOR
Drepturile personalului didactic, didactic auxiliar şi nedidactic sunt cele prevăzute în documentele
specifice : Codul Muncii (Legea nr.53/2003), Statutul Personalului Didactic,
Contractul Colectiv de Muncă la nivel de ramură .
Personalul
didactic are următoarele sarcini:
Sa
realizeze norma de incadrare si celelalte sarcini ce decurg din fisa postului
si sa răspundă de îndeplinirea lor fata de colectivul de conducere al scolii.
Sa respecte cu stricteţe programul de lucru. Sa aiba o ţinuta vestimentara
corespunzătoare.
Sa
nu se prezinte la lucru sub influenta alcoolului; este interzisă introducerea
băuturilor alcoolice sau consumul acestora în incinta scolii.
Sa cunoască, sa aplice si sa respecte normele
de sănătate si securitate în munca, a celor privind prevenirea si stingerea
incendiilor sau oricăror alte situaţii care ar pune în pericol viata, sănătatea
sau integritatea corporala a elevilor si a celor ce isi desfăşoară activitatea
în scoală, precum si clădirea si instalaţiile.
In
incinta scolii sunt interzise: crearea si funcţionarea oricăror formaţiuni
politice, desfăşurarea de activităţi de organizare si propaganda politica, de
prozeletism religios, orice forma de activitate care incalca normele generale
de moralitate si care primejduiesc sănătatea fizica si psihica a elevilor.
CAPITOLUL
I: PROBLEME GENERALE
1. Programul de desfăşurare a
activităţii in scoală:
- ciclul preşcolar: 8,00 - 13 conform
cu orarul fiecărei grupe.
- ciclul
primar: 8,00 - 13,00;
- ciclul
gimnazial: 8,00 - 15,00
2. Cadrele didactice se vor prezenta la
cursuri cu cel puţin 10 minute inainte de începerea acestora.
3. Elevii vor fi prezenţi in curtea
scolii cu 10 minute inainte de inceperea programului.
4. Intrarea elevilor în scoală se va
face sub supravegherea inv. / prof. de serviciu.
5. Cadrele didactice isi desfăşoară
activitatea conform orarului, respectarea acestuia fiind strict obligatorie.
6. Se considera intarziere la ora timpul
in care clasa ramane nesupravegheata dupa ce s-a sunat de intrare.
6. Cazurile de boala sau alte situaţii
ce determina neprezentarea la ore vor fi comunicate din timp la secretariatul
scolii pentru a putea fi asigurata suplinirea.
7. Concediile fara plata vor fi
aprobate de către ISJ Timis numai in urma unei cereri scrise din partea solicitantului.
10. Concediile medicale vor fi anunţate
si transmise in timp util
secretariatului scolii .
11. Efectuarea serviciului pe scoală
este obligatorie pentru toate cadrele didactice. In timpul recreaţiilor inv.
/ prof. de serviciu va supraveghea elevii atat
pe culoare cat si în curtea scolii.
12. Este interzis accesul
parintilor/reprezentantilor legali ai elevilor in toate spatiile scolare in
timpul orelor de curs.Contactarea educatoarelor/invatatorilor/profesorilor se
face doar in timpul pauzelor si doar prin intermediul profesorului de serviciu.
13. In pauza mare învăţătorii si
profesorii au obligaţia de a scoate din clasa elevii, pentru evitarea pagubelor
materiale si a accidentărilor. In clasa vor ramane 2 elevi de serviciu care
pregătesc clasa pentru ora următoare. Pe timp nefavorabil elevii vor ramane in
clase. Daca timpul este favorabil elevii vor iesi în curtea scolii.Pachetul cu mancare, inclusiv cel din
programul national „Laptele si cornul” se vor consuma doar in clase sub supravegherea
educatorului/invatatorului/profesorului iar ambalajele ce vor rezulta se vor
colecta doar in cosul de gunoi al clasei.
14. Elevii vor intra in clase numai dupa
ce s-a sunat de intrare, sub supravegherea profesorului.
16. Invăţătorii care doresc ca elevii sa
ramana in clasa pe durata pauzei au obligaţia de a-si supraveghea elevii.
In cazul unor accidente petrecute în clasa, pe durata pauzei, isi vor asuma
răspunderea.
18. Inv. / prof. de serviciu pe scoală
are următoarele atribuţii:
- asigura
securitatea documentelor şcolare (cataloage, condici);
- supraveghează
intrarea si ieşirea elevilor din scoală;
- semnalează
conducerii scolii neregulile constatate în timpul serviciului;
- întocmeşte
procesul-verbal si prezintă condica conducerii şcolii la ora 14,15.
18. Invăţătorii au obligaţia sa se
asigure ca profesorii de limbi moderne, ed.fizică sau religie au intrat în
clasa. In cazul absentei profesorului, învăţătorul va asigura supravegherea
elevilor.Invăţătorul va comunica conducerii şcolii absentei
profesorului.
19. Cadrele didactice vor prezenta si
dezbate cu elevii Regulamentul Şcolar precum si Normele de securitate si
sănătate a muncii si de evitare a unor accidente în timpul orelor, pauzelor sau
activităţilor extrascolare.
20. Fiecare invatator, diriginte va
răspunde de disciplina, curăţenia, ţinuta colectivului pe care il conduce. De
asemeni fiecare profesor, la ora sa, răspunde de disciplina, frecventa si
punctualitatea elevilor.
21. Abaterile grave de la disciplina
şcolara, situaţia unor elevi problema vor fi anunţate
directorului scolii, directorului
adjunct, responsabilului cu elevii (comisia pentru combaterea violentei).
22. Se interzice trimiterea elevilor la
cancelarie dupa condica sau cataloage.
23. Dupa ultima ora de curs a elevilor
aceştia vor fi conduşi de către cadrul didactic pana la ieşirea din scoală.
24. Cadrele didactice se vor adresa
elevilor într-un limbaj decent, evitând invectivele si etichetările.
26. Este interzisa cu desăvârşire
pedeapsa corporala in scoală.
27. Criticile la adresa personalului
scolii, colegilor sau a conducerii scolii vor fi formulate si prezentate cu respectul cuvenit in cadru
organizat.
28. Nu este permisa pretinderea de sume
de bani (oricât de mici) elevilor.
29. Nu
este permisa ieşirea cadrului didactic de la ora decât in caz de forţa majora.
30. Refuzul unor sarcini sau
îndeplinirea necorespunzatoare a acestora de către cadrele didactice atrage dupa
sine diminuarea calificativului si a premierilor.
31. Invatatorul/profesorul întocmeşte
programul de recuperare a elevilor şi îl prezintă spre aprobare directorului
şcolii.
32. Invatatorul/profesorul răspunde de
instruirea suplimentara, în funcţie de potenţialul fiecărui elev şi de
dificultăţile constatate pentru ameliorarea situaţiei la invatatura
33. Invatatorul/Dirigintele realizează comanda
anuala de manuale
şcolare si o
transmite
compartimentului administrativ
34. Invatatorul/Dirigintele tine
evidenta stricta a manualelor
35. Educatorul/Invatatorul/profesorul
răspunde de respectarea termenelor fixate
Prevenirea si eliminarea oricaror
comportamente, definite drept discriminare bazata pe criteriul de sex
1)
sa asigure egalitatea de sanse si de tratament intre
angajati, femei si barbati, in cadrul relatiilor de munca de orice fel pentru
interzicerea discriminarilor bazate pe criteriul de sex;
2)
emiterea de sanctiuni disciplinare, in conditiile prevazute
de lege, pentru angajatii care incalca demnitatea personala a altor angajati,
prin crearea de medii degradante, de intimidare, de ostilitate, de umilire sau
ofensatoare, prin actiuni de discriminare, astfel cum sunt definite la art. 4
lit. a)-e) si la art. 11 din Legea nr. 202/2002 privind egalitatea de sanse intre
femei si barbati, republicata 2013
3)
sa ii informeze permanent pe angajati, inclusiv prin afisare
in locuri vizibile, asupra drepturilor pe care acestia le au in ceea ce
priveste respectarea egalitatii de sanse si de tratament intre femei si barbati
in relatiile de munca;
4)
sa informeze imediat dupa ce a fost sesizat autoritatile
publice abilitate cu aplicarea si controlul respectarii legislatiei.
5)
Este interzisa discriminarea prin utilizarea de catre
angajator a unor practici care dezavantajeaza persoanele de un anumit sex, in
legatura cu relatiile de munca, referitoare la:
a) anuntarea, organizarea
concursurilor sau examenelor si selectia candidatilor pentru ocuparea
posturilor vacante;
b) incheierea, suspendarea,
modificarea si/sau incetarea raportului juridic de munca ori de serviciu;
c) stabilirea sau modificarea
atributiilor din fisa postului;
d) stabilirea remuneratiei;
e) beneficii, altele decat cele de
natura salariala, precum si la securitate sociala;
f) informare si consiliere
profesionala, programe de initiere, calificare, perfectionare, specializare si
recalificare profesionala;
g) evaluarea performantelor
profesionale individuale;
h) promovarea profesionala;
i) aplicarea masurilor disciplinare;
j) dreptul la aderare la sindicat si
accesul la facilitatile acordate de acesta;
k) orice alte conditii de prestare a
muncii, potrivit legislatiei in vigoare.
6)
Maternitatea
nu poate constitui un motiv de discriminare.
7)
Orice tratament mai putin favorabil aplicat unei femei legat
de sarcina sau de concediul de maternitate constituie discriminare in sensul
prezentei legi.
8)
Orice tratament mai putin favorabil aplicat unei femei sau
unui barbat, privind concediul pentru cresterea copiilor sau concediul
paternal, constituie discriminare in sensul legii.
9)
Concedierea
nu poate fi dispusa pe durata in care:
a)
salariata
este gravida sau se afla in concediu de maternitate;
b)
salariata/salariatul se afla in concediul pentru cresterea
copiilor in varsta de pana la 2 ani, respectiv 3 ani in cazul copilului cu
dizabilitati;
c)
salariatul
se afla in concediu paternal.
10)
La incetarea concediului de maternitate, a concediului
pentru cresterea copiilor in varsta de pana la 2 ani, respectiv 3 ani in cazul
copilului cu dizabilitati sau a concediului paternal, salariata/salariatul are
dreptul de a se intoarce la ultimul loc de munca ori la un loc de munca
echivalent, avand conditii de munca echivalente, si, de asemenea, de a
beneficia de orice imbunatatire a conditiilor de munca la care ar fi avut
dreptul in timpul absentei.
11)Constituie discriminare bazata pe criteriul de sex orice
comportament nedorit, definit drept hartuire sau hartuire sexuala, avand ca
scop sau ca efect:
a)
de a crea la locul de munca o atmosfera de intimidare, de
ostilitate sau de descurajare pentru persoana afectata;
b)
de a influenta negativ situatia persoanei angajate in ceea
ce priveste promovarea profesionala, remuneratia sau veniturile de orice natura
ori accesul la formarea si perfectionarea profesionala, in cazul refuzului
acestuia de a accepta un comportament nedorit, ce tine de viata sexuala.
12)
Constituie discriminare si este interzisa modificarea
unilaterala de catre angajator a relatiilor sau a conditiilor de munca,
inclusiv concedierea persoanei angajate care a inaintat o sesizare ori o
reclamatie la nivelul unitatii sau care a depus o plangere, in conditiile
prevazute la art. 30 alin. (2), la instantele judecatoresti competente, in
vederea aplicarii prevederilor prezentei legi si dupa ce sentinta
judecatoreasca a ramas definitiva, cu exceptia unor motive intemeiate si fara
legatura cu cauza. Prevederile alin. (1) se aplica in mod corespunzator
membrilor organizatiei sindicale, reprezentantilor salariatilor sau oricarui
alt salariat care au competenta ori pot sa acorde sprijin in rezolvarea
situatiei la locul de munca potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1).
Egalitatea de sanse si de tratament in ceea ce priveste
accesul la educatie, la sanatate, la cultura si la informare
1)
Este interzisa orice forma de discriminare bazata pe
criteriul de sex in ceea ce priveste accesul femeilor si barbatilor la toate
nivelurile de instruire si de formare profesionala, la perfectionare si, in
general, la educatia continua.
2)
Restrictionarea accesului unuia dintre sexe in institutii de
invatamant publice sau private se face pe criterii obiective, anuntate public,
in conformitate cu prevederile legislatiei antidiscriminare.
3)
Ministerul Educatiei Nationale asigura, prin mijloace
specifice, instruirea, pregatirea si informarea corespunzatoare a cadrelor
didactice, la toate formele de invatamant, public si privat, pe tema egalitatii
de sanse pentru femei si barbati.
4)
Ministerul Educatiei Nationale va promova, in mod direct sau
prin intermediul organelor si institutiilor specializate din subordine,
recomandari privind realizarea cursurilor universitare, instrumente de evaluare
a manualelor scolare, programe scolare, ghiduri pentru aplicarea programelor
scolare care sa excluda aspectele de discriminare intre sexe, precum si
modelele si stereotipurile comportamentale negative in ceea ce privese rolul
femeilor si al barbatilor in viata publica si familiala.
5)
Ministerul Educatiei Nationale in mod direct sau prin
intermediul inspectoratelor scolare din subordine, precum si unitatea noastra
de invatamant monitorizeaza modul de respectare a prinicpiului egalitatii de
sanse si de tratament intre femei si barbati, in activitatea curenta .
6)
Publicitatea care prejudiciaza dupa criteriul de sex
respectul pentru demnitatea umana, aducand atingere imaginii unei persoane in
viata publica si/sau particulara, precum si a unor grupuri de persoane este
interzisa.
7)
Este interzisa utilizarea in publicitate a situatiilor in
care persoanele, indiferent de apartenenta la un sex, sunt prezentate in
atitudini degradante, umilitoare si cu caracter pornografic.
8)
Scoala noastra asigura accesul la informatiile din sfera
noastra de activitate, in limitele legii, solicitantilor, femei sau barbati,
fara discriminare.
10)
Informatiile distribuite prin mass-media vor respecta
egalitatea de sanse si de tratament intre femei si barbati si nu vor contine,
promova sau provoca nicio forma de discriminare bazata pe criteriul de sex.
OBLIGAŢIILE PERSONALULUI DIDACTIC AUXILIAR ŞI A PERSONALULUI
NEDIDACTIC
Disciplina muncii impune respectarea
de către întreg personalul didactic auxiliar şi nedidactic a următoarelor
obligaţii generale:
Să îndeplinească cu
stricteţe îndatoririle de serviciu executând la timp şi în bune condiţii lucrările
ce îi sunt atribuite în conformitate cu fişa postului, să se conformeze
întocmai dispoziţiilor primite din partea şefilor ierarhici şi a organelor de
conducere; Să cunoască şi să respecte întocmai normele de protecţia muncii, a
normelor PSI şi a normelor de apărare împotriva dezastrelor naturale;
să aducă imediat la
cunoştinţa şefului ierarhic orice neregulă, abatere, defecţiune sau greutăţi în
muncă, precum şi orice încălcare a normelor de protecţia muncii şi a normelor
PSI ; înştiinţarea se face verbal, direct, telefonic, sau, după caz, în scris
(referat);
Să respecte întocmai programul de
lucru stabilit şi să utilizeze eficient timpul de lucru, să anunţe în caz de
îmbolnăvire, din prima zi la locul de muncă; Să se prezinte la serviciu în
deplină capacitate de muncă, să-şi ridice continuu nivelul profesional, să aibă
o atitudine demnă şi corectă faţă de ceilalţi angajaţi.
PROGRAM
DE FUNCŢIONARE :
1.
DIRECTOR : Program cu publicul zilnic 13,00-14,00 ;
2.
DIRECTOR ADJUNCT: Program cu publicul zilnic
13,00-14,00 ;
3.
Secretariat: conform cu Anexa si fisa postului;
4.
Contabil: conform cu Anexa si fisa postului;
5.
Personal nedidactic: conform cu Anexa si fisa postului .
EVALUARUAREA ANUALĂ A ACTIVITĂŢII
PERSONALULUI DIDACTIC ŞI DIDACTIC AUXILIAR
(1)
Evaluarea activităţii personalului didactic şi didactic
auxiliar din unităţile şi instituţiile de învăţământ preuniversitar se
realizează anual, pentru întreaga activitate desfăşurată pe parcursul anului
școlar, la nivelul unităţii şi două componente:
a)
autoevaluarea;
b)
evaluarea potrivit fișei postului și
a fișei de evaluare.
(2) Fişele cadru ale postului şi
fişele cadru de autoevaluare/evaluare pentru personalul didactic şi didactic
auxiliar sunt prezentate in continuare:
(3)
Fișele cadru ale postului pentru fiecare funcție didactică
și didactică auxiliară se operaționalizează/individualizează de către
directorul și directorul adjunct al unității/instituției de învățământ.
(4)
Fișa postului operaționalizată se aprobă și se revizuiește
anual de către consiliul de administrație și constituie anexă la contractul
individual de muncă.
REGULAMENT DE ORDINE INTERIOARA PENTRU ELEVI
An
şcolar 2018 – 2019
1. Elevii vor fi prezenţi în curtea
scolii cu 10 minute inainte de începerea programului si vor intra în scoală
numai sub supravegherea cadrelor didactice.
2. Dupa ce a sunat de intrare, elevii
vor intra imediat în clase si vor aştepta cadrul didactic în linişte si pregătiţi
pentru ora.
3. Se interzice elevilor sa ramana pe
holuri dupa ce a sunat de intrare.
4. Intârzierea la ora va fi consemnata
in catalog ca absenta nemotivata.
5. Absentele nemotivate (chiulurile)
vor fi aduse la cunoştinţa comisiei de disciplina pe scoală si, de asemenea,
părinţilor. Chiulul va fi sancţionat conform regulamentelor în vigoare –
discutarea cazurilor în fata colectivului de
elevi si a consiliului profesoral, scăderea notei la purtare, eliminare,
înştiinţarea părinţilor.
6. In timpul orelor elevii
trebuie sa fie atenţi, sa respecte cerinţele fiecărui cadru didactic, sa aiba
un comportament demn, civilizat, respectuos. Orice manifestare care perturba
desfăşurarea orei va fi consemnata in caietul de observaţii al clasei si in
registrul de observaţii al comisiei de disciplina pe scoală. Abaterile repetate
de la disciplina orei vor fi sancţionate conform regulamentului de ordine
interioara a scolii.
7. Elevii nu au voie sâ părăsească s
ala de clasa în timpul orei, decât în cazuri deosebite si numai cu aprobarea
cadrului didactic.
8. Elevii au obligaţia sa aiba o ţinuta
decenta, îngrijită, sa folosească un limbaj civilizat, nejignitor.
9. Elevii trebuie sa manifeste respect
fata de toate cadrele didactice, fata de personalul auxiliar al scolii si fata
de colegi.
10.
Elevii
de serviciu pe clasa vor asigura păstrarea curăţeniei clasei, aerisirea sălilor
de curs si vor răspunde
in cazul producerii unor stricăciuni. Vor răspunde, de asemenea, de s
ecuritatea clasei în timpul orelor de sport si in cazurile in care elevii se
deplasează în cabinete si laboratoare.
11.
Fiecare
elev răspunde de curăţenie la banca sa.
12.
Orice
stricăciune produsa in clasa, pe holuri, in toalete va fi remediata sau plătită
de cei în
cauza.
13.
In cazul in care nu se afla cine este autorul unei stricăciuni
, toata clasa va suporta contravaloarea acesteia.
14.
In
pauze, se interzice elevilor sa alerge pe
holuri, sa tipe sau sa folosească sala de clasă ca loc de joaca.
15.
Se
interzice elevilor trantirea si lovirea uşilor cu piciorul. In timpul pauzelor
uşile vor ramane deschise.
16.
Se
interzice elevilor sa umble la instalaţia de apa, sa distrugă sau sa
deterioreze instalaţiile sanitare din WC-uri. Orice
defecţiune a acestora va fi adusa la cunoştinţa profesorilor de serviciu de pe
holuri, personalului auxiliar de serviciu.
17.
Se
interzice elevilor deplasarea pe
holurile destinate profesorilor.
18.
Se interzice elevilor venirea la cancelarie si solicitarea
unor cadre didactice. Excepţie fac cazurile deosebite: accidentări,
îmbolnăviri, aducerea sau luarea unor materiale didactice.
19.
Vor fi aspru pedepsite următoarele fapte: fumatul in scoală
sau in curte, aducerea si consumul băuturilor alcoolice, furturile, deposedarea
de bani si de alte obiecte a unor elevi. Asemenea acte vor fi aduse la
cunoştinţa Politiei.
20.
In
timpul pauzei elevii nu au voie sa părăsească curtea scolii.Vor avea pachet
adus de acasă.
21.
Se interzice elevilor sa urce in copaci sau pe scările de
acces pe acoperişul sco lii, pe gardul scolii.
22.
Se
interzice elevilor a se juca pe spaţiul verde din curtea scolii.
23.
Dupa
terminarea programului elevii vor parasi curtea scolii.
24.
Se interzice elevilor ca sâmbăta, duminica si dupa
terminarea programului sa folosească curtea scolii ca spaţiu de joaca.Se va
sesiza Politia Locala.
25.
Se interzice folosirea telefoanelor mobile in scoala pe
durata orelor de curs. Daca se produce acest eveniment, acestea vor fi
confiscate de catre profesor, elevul posesor va inchide telefonul, isi recupereaza cartela SIM iar telefonul va fi inmanat de catre
profesorul in cauza dirigintelui elevului / clasei care il va inmana doar unuia
dintre parinti sau reprezentantului legal.
26.
Se interzice fotografierea / filmarea scolii si / sau
spatiilor scolare si distribuirea in mediul social, virtual, etc. a acestor
materiale media fara acordul explicit al directorului.
27.
Se
interzice fumatul in scoala / spatii scolare. Orice elev prins savarsind
aceasta abatere isi va anunta si aduce unul dintre parinti
la scoala in ziua urmatoare .
Orice amenda neplatita atrage
automat scaderea unui punct la purtare.
I.
PĂRINȚI/TUTORI/SUSȚINĂTORI
LEGALI
ART. 5 Părinții au calitatea de beneficiari secundari ai educației și de
parteneri educaționali ai școlii.
(1)
Pentru a se asigura o
comunicare constantă, promptă și eficientă cu părinții, dirigintele realizează
activități de suport educațional și consiliere pentru părinți, tutori sau
susținătorii legali.
(2)
Pentru realizarea unei
comunicări constante cu părinții, tutorii sau susținătorii legali, profesorul
diriginte stabilește o oră săptămânal în care este la dispoziția acestora,
pentru prezentarea situației școlare a elevilor, pentru discutarea problemelor
educaționale sau comportamentale specifice ale acestora.
(3)
Planificarea orelor
dedicate întâlnirilor diriginților cu părinții, tutorii sau susținătorii legali
de la fiecare clasă se aprobă de către director, se comunică elevilor și
părinților, tutorilor sau susținătorilor legali ai acestora și se afișează la
avizierul școlii.
Drepturi:
·
să
fie informați periodic referitor la situația școlarăși comportamentul
propriilor copii;
·
să
fie informați cu privire la calitatea educației în școalăși să colaboreze cu
reprezentanții unității de învățământ pentru îmbunătățirea acesteia;
·
să
participe la ședințele cu părinții, să aleagă și să fie aleși în comitetul de
părinți pe clasă/școală;
·
să comunice cu
cadrele didactice cu privire la evoluția copilului prin:
-
activități de
informare și consiliere după un program stabilit şi acceptat de ambele părţi;
-
lectorate
cu părinții;
-
comunicarea
prin poștă/poștă electronică;
-
comunicarea
prin telefon;
-
întâlniri
comune: părinți – elevi – cadre didactice.
·
să beneficieze,
la cerere, de cursuri de formare (Școala părinților,…).
·
să beneficieze
de premii de onoare şi diplome din partea unităţii de învăţământ.
Obligații:
·
să
asigure frecvența școlară a elevului și să ia măsuri pentru școlarizarea
acestuia până la finalizarea studiilor;
·
să
ia legătura cel puțin o dată pe lună
cu învățătorul/dirigintele pentru a cunoaște situația școlarăși comportamentul
elevului;
·
să-și asume
responsabilitea promovării în educația elevului, a principiilor, valorilor și
normelor de comportare civilizată;
·
să
răspundă pentru distrugerea/deteriorarea bunurilor din patrimoniul școlii
cauzate de comportamentul elevului;
·
să
nu agreseze fizic/psihic/verbal elevii sau personalul școlii;
·
să
sprijine școala pentru rezolvarea conflictelor în care sunt implicați copiii
dumnealor, să nu vorbească personal cu elevii implicați în conflict și să nu ia
măsuri împotriva acestora, adresându-se în ordine ierarhică
învățătorului/dirigintelui/directorilor școlii;
·
să
aibă o comportare civilizată și o ținută decent în incinta unității de
învățământ;
·
să trateze cu
respect și considerație instituția școlară și pe reprezentanții ei.
Accesul
părinților/reprezentanților legali în școală este permis după verificarea
identității acestora. Accesul părinților/reprezentanților legali în incinta
școlii este permis în următoarele cazuri:
·
la
solicitarea cadrelor didactice/conducerii școlii;
·
la
ședințele/consultațiile cu părinții sau la alte evenimente școlare la care sunt
invitați să
participe;
·
pentru
rezolvarea unor probleme referitoare la acte, documente de studii sau alte
situații
școlare care implică relația directăa părinților cu personalul
secretariatului școlii, al cabinetului medical sau cu
învățătorul/dirigintele/directorii școlii.
Părinții/reprezentanții
legali au acces în școală numai în pauze, cu excepția situațiilor prevăzute mai
sus.
Părinții pot însoți
elevii doar până la intrarea în școală, urmând ca elevii să se deplaseze
singuri spre sălile de clasă.
Părinții elevilor cu
dizabilităti, precum și părinții de la clasa pregătitoare au permisiunea să sprijine deplasarea elevilor
în și din clase în condițiile stabilite de învățători (interval orar, liniște
și curățenie).
După terminarea programului/orelor de curs, copiii
însoțiți de părinți/reprezentanți legali sunt obligați să părăsească incinta și
curtea școlii.
CONTRACTUL EDUCAȚIONAL
ART. 6 Unitățile de
învățământ încheie cu părinții, tutorii sau susținătorii legali, în momentul
înscrierii antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor, în registrul unic
matricol, un contract educațional în care sunt înscrise drepturile și
obligațiile reciproce ale părților.
Consiliul
de administrație monitorizează modul de îndeplinire a obligațiilor prevăzute în
contractul educațional.
I.
CONSILIUL
REPREZENTATIV AL PĂRINȚILOR/ASOCIAȚIA DEPĂRINȚI
ART. 7 La nivelul
fiecărei unități de învățământ funcționează consiliul reprezentativ al
părinților.
Consiliul
reprezentativ al părinților din unitatea de învățământeste compus din
președinții comitetelor de părinți.
ART.8 Consiliul
reprezentativ al părinților își desemnează președintele și 2 vicepreședinți ale
căror atribuții se stabilesc imediat după desemnare, de comun acord între cei
3, și se consemnează în procesul-verbal alședinței.Consiliul reprezentativ al
părinților se întrunește în ședințe ori de câte ori este necesar. Convocarea
ședințelor consiliului reprezentativ al părinților se face de către președintele
acestuia sau, după caz, de unul dintrevicepreședinți.
Consiliul
reprezentativ al părinților desemnează reprezentanții părinților, tutorilor sau
susținătorilor legali în organismele de conducere și comisiile unității
deînvățământ.
Consiliul reprezentativ
al părinților decide prin vot deschis, cu majoritatea simplă a voturilor celor
prezenți.
Președintele
reprezintă consiliul reprezentativ al părinților în relația cu alte persoane
fizice și juridice.
Președintele prezintă,
anual, raportul de activitate consiliului reprezentativ al părinților.
ART. 9 Consiliul
reprezentativ al părinților are următoarele atribuții:
-
propune
unităților de învățământ discipline și domenii care să se studieze prin
curriculumul la deciziașcolii;
-
sprijină
parteneriatele educaționale între unitățile de învățământ și
instituțiile/organizațiile cu rol educativ din comunitatealocală;
-
susține
unitățile de învățământ în derularea programelor de prevenire și de combatere a
absenteismului și a violenței în mediulșcolar;
-
promovează
imaginea unității de învățământ în comunitatealocală;
-
se
ocupă de conservarea, promovarea și cunoașterea tradițiilor culturale specifice
minorităților în plan local, de dezvoltarea multiculturalității și a dialogului
cultural;
-
susține
unitatea de învățământ în organizarea și desfășurarea tuturor activităților;
-
susține
conducerea unității de învățământ în organizarea și în desfășurarea
consultațiilor cu părinții, tutorii sau susținătorii legali, pe teme
educaționale;
-
colaborează
cu instituțiile publice de asistență socială/educațională specializată,
direcția generală de asistență socială și protecția copilului, cu organele de
autoritate tutelară sau cu organizațiile nonguvernamentale cu atribuții în
acest sens, în vederea soluționării situației elevilor care au nevoie de
ocrotire;
-
susține
unitatea de învățământ în activitatea de consiliere și orientare
socioprofesională sau de integrare profesională a absolvenților;
-
-
propune măsuri pentru școlarizarea elevilor din învățământul obligatoriu și
încadrarea în muncă a absolvenților;
-
se
implică direct în derularea activităților din cadrul parteneriatelor ce se
derulează în unitatea de învățământ, la solicitarea cadrelor didactice;
-
sprijină
conducerea unității de învățământ în asigurarea sănătății și securității elevilor;
-
are inițiative și se implică în
îmbunătățirea calității vieții, în buna desfășurare a activității în internate
și în cantine;
ART. 10 a ) Consiliul
reprezentativ al părinților/asociația de părinți a unității de învățământ poate
face demersuri privind atragerea de resurse financiare, care vor fi gestionate
de către școală constând în contribuții, donații, sponsorizări etc., din partea
unor persoane fizice sau juridice din țară și din străinătate, care vor fi
utilizatepentru:
-
modernizarea
și întreținerea patrimoniului unității de învățământ, a bazei materiale și
sportive;
-
acordarea
de premii și de burse elevilor;
-
sprijinirea
financiară a unor activități extrașcolare;
-
acordarea
de sprijin financiar sau material copiilor care provin din familii cu situație
materială
precară;
-
alte
activități care privesc bunul mers al unității de învățământ sau care sunt
aprobate de adunarea generală a părinților pe care îi reprezintă.
Consiliul reprezentativ al părinților colaborează cu structurile
asociative ale părinților la nivel local, județean, regional șinațional.
b)
Comitetul de părinți pe clasă se constituie astfel:
-
Comitetul de părinți se alege, prin
majoritate simplă a voturilor, în fiecare an, în adunarea generală a
părinților, convocată de educatoarea/învățătorul/ institutorul/profesorul
pentru învățământul preșcolar sau primar sau profesorul diriginte care
prezidează ședința.
-
Convocarea adunării generale pentru
alegerea comitetului de părinți are loc în primele 30 de zile calendaristice de
la începerea cursurilor anului școlar.
-
Consiliul de conducere al comitetul de
părinți pe grupă/clasă se compune din 3 persoane:un președinte și 2 membri.
-
Consiliul
de conducere al comitetului de părinți pe grupă/clasă reprezintă interesele
părinților,
tutorilor sau susținătorilor legali ai copiilor/elevilor clasei în adunarea
generală a părinților, tutorilor sau susținătorilor legali, în consiliul
profesoral, în consiliul clasei și în
relațiile
cu echipa managerială.
a)
Consiliul de conducere al Comitetului de părinți pe
grupă/clasă are următoarele atribuții:
-
pune în practică deciziile luate de
către adunarea generală a părinților
elevilor
clasei. Deciziile se iau cu majoritatea simplă a voturilor părinților,
tutorilor sau susținătorilor legali prezenți;
-
susține organizarea și desfășurarea de
proiecte, programe și activități
educative
extrașcolare la nivelul grupei/clasei și a unității de învățământ;
-
susține organizarea și desfășurarea de
programe de prevenire și combaterea
violenței,
asigurarea siguranței și securității, combaterea discriminării și reducerea
absenteismului în mediul școlar;
-
susține activitățile dedicate
întreținerii, dezvoltării și modernizării bazei
materiale
a grupei/clasei și unității de învățământ, prin strângerea de cotizații
voluntare de la membrii asociației de părinți și atragerea de fonduri bănești
și donații de la persoane fizice sau juridice, colectate prin asociația de
părinți cu personalitate juridică cu respectarea prevederilor legale în
domeniul financiar;
-
susține organizarea și desfășurarea de
activități de consiliere și orientare
socioprofesionale;
-
se implică în asigurarea securității
copiilor/elevilor în cadrul activităților
educative,
extrașcolare și extracurriculare;
-
prezintă, semestrial, adunării generale a
părinților, justificarea
utilizării
fondurilor alocate, dacă acestea există.
b)
Președintele comitetului de părinți pe
grupă/clasă reprezintă interesele părinților, tutorilor sau susținătorilor
legali în relațiile cu organizația de părinți și prin aceasta în relație cu
conducerea unității de învățământ și alte foruri, organisme și organizații.
c)
Comitetul de părinți poate decide să
susțină, inclusive financiar prin asociația de părinți cu personalitate
juridică, cu respectarea prevederilor legale în domeniul financiar,
întreținerea, dezvoltarea și modernizarea bazei materiale a clasei. Hotărârea
comitetului de părinți nu este obligatorie.
d)
Sponsorizarea unei grupe/clase de către
un operator economic/personae fizice se face
cunoscută
comitetului de părinți. Sponsorizarea nu atrage după sine drepturi suplimentare
pentru copii/elevi/părinți, tutori sau susținători legali.
e)
Este interzisă implicarea
copiilor/elevilor sau a personalului din unitatea de învățământ în strângerea
fondurilor.
II.
CONSILIUL
CLASEI
Art. 1 Consiliul clasei funcționează în învățământul
primar, gimnazial, liceal, profesional și
postliceal
și este constituit din totalitatea personalului didactic care predă la clasa
respectivă, din cel puțin un părinte delegat al comitetului de părinți al
clasei, cu excepția claselor din învățământul postliceal și, pentru toate
clasele, cu excepția celor din învățământul primar, și a reprezentantului
elevilor clasei respective, desemnat prin vot secret de către elevii clasei.
Art. 2) Președintele consiliului clasei este
învățătorul/institutorul/profesorul pentru învățământul
primar,
respectiv profesorul diriginte, în cazul învățământului gimnazial, liceal,
profesional și postliceal.
Art. 3) Consiliul clasei se întrunește cel puțin o
dată pe semestru sau ori de câte ori este necesar,
la
solicitarea învățătorului/institutorului/profesorului pentru învățământul
primar, respectiv a profesorului diriginte, a reprezentanților părinților și ai
elevilor.
Art. 4) Consiliul clasei are următoarele obiective:
a)
armonizarea activităților didactice cu
nevoile educaționale ale elevilor;
b) evaluarea obiectivă a progresului educațional al
elevilor;
c) coordonarea intervențiilor multiple ale echipei
pedagogice, în vederea optimizării rezultatelor
elevilor,
în sensul atingerii obiectivelor educaționale, stabilite pentru colectivul
clasei;
d) stabilirea și punerea în aplicare a modalităților
de sprijinire a levilor cu un ritm lent de
învățare;
organizarea de activități suplimentare pentru elevii capabili de performanțe.
Art.5) Consiliul clasei are următoarele atribuții:
a)
analizează semestrial progresul școlar
și comportamentul fiecărui elev;
b)
stabilește
măsuri de sprijin atât pentru elevii cu probleme de învățare sau de
comportament, cât și pentru elevii cu rezultate deosebite;
c)
stabilește
notele/calificativele la purtare pentru fiecare elev al clasei, în funcție de
frecvența și comportamentul acestora în activitatea școlară și extrașcolară;
propune consiliului profesoral validarea notelor mai mici de 7,00 sau a
calificativelor mai mici de „bine”, pentru învățământul primar;
d) propune recompense pentru elevii cu rezultate
deosebite;
e) participă la întâlniri cu părinții și elevii ori
de câte ori este nevoie, la solicitarea
învățătorului/institutorului/profesorului
pentru învățământul primar/profesorului diriginte sau a cel puțin 1/3 dintre
părinții elevilor clasei; analizează abaterile disciplinare ale elevilor și
propune învățătorului/institutorului/profesorului pentru învățământul
primar/profesorului diriginte, sancțiunile disciplinare prevăzute pentru elevi,
în conformitate cu legislația în vigoare.
Art. 6) Consiliul clasei se întrunește în prezența a
cel puțin 2/3 din totalul membrilor și adoptă
hotărâri
cu votul a jumătate plus unu din totalul membrilor săi.
Art. 7) La sfârșitul fiecărei ședințe a consiliului
clasei, toți membrii a obligația să semneze
procesul-verbal
de ședință. Procesele-verbale se scriu în registrul de procese-verbale ale
consiliilor clasei, constituit la nivelul unității de învățământ, pe fiecare
nivel de învățământ. Registrul de procese-verbale se numerotează pe fiecare
pagină și se înregistrează. Registrul de procese-verbale al consiliilor clasei
este însoțit de un dosar care conține anexele proceselor, numerotate și
îndosariate pentru fiecare ședință.
Art. 8) Documentele consiliului clasei sunt:
a)
tematica și graficul ședințelor
consiliului clasei;
b)
convocatoarele la ședințele consiliului
clasei;
c)
registrul de procese-verbale al
consiliului clasei, însoțit de dosarul cu anexele proceselor
verbale.
III.
PERSONALUL
NEDIDACTIC
ART. 11 Reglementarea atribuţiilor personalului nedidactic
este dată de legislația în vigoare, de fișa postului și de codul de conduită
profesională;
ART. 12 Neîndeplinirea sau îndeplinirea necorespunzătoare a
sarcinilor de serviciu, stabilite prin fișa postului, atrage după sine
sancționarea legală;
ART. 13 Constituie
abateri disciplinare următoarele:
a) întârzierea
sistematicăîn îndeplinirea sarcinilor;
b) întârzierea în mod repetat de la ora de începere a
programului sau terminarea orelor înainte
de program;
c) absențe nemotivate de la serviciu;
d)
atitudini
ireverențioase în timpul exercitării atribuțiilor de serviciu;
e)
nerespectarea
secretului profesional sau confidențialității lucrărilor care au acest
caracter;
f)
refuzul
nejustificat de a îndeplini sarcinile și atribuțiile prevăzute în fișa
postului;
g) manifestări care aduc atingerea prestigiului
autorității sau instituției publice din care face
parte;
h) părăsirea serviciului fără motiv și fără a avea în
prealabil aprobarea șefului ierarhic;
i)
fumatul în
locuri neamenajate din cadrul instituției precum și încălcarea regulilor de
igienăși
securitate;
j)
intrareași
rămânerea în instituție sub influența băuturilor alcoolice.
ART. 14 Abaterile
săvârșite vor fi sancționate conform prevederilor legale în vigoare.
ART.15 În cazul constatării abaterilor disciplinare, comisia
de cercetare se constituie la propunerea directorului școlii și cu aprobarea
Consiliului de administrație, iar decizia de sancționare este emisă de
directorul școlii cu aprobarea Consiliului de administrație.
IV.
SECURITATEA ȘI
IGIENA
ART. 16 Accesul persoanelor
și a autovehiculelor în incinta unității de învățământ se face numai prin
locuri speciale destinate acestui scop, pentru a permite organizarea
supravegherii acestora la intrarea și ieșirea din școală. Este permis numai
accesul autovehiculelor care aparțin personalului unității de învățământ,
salvării, pompierilor, poliției, salubrizării sau jandarmeriei, precum și a
celor care asigură intervenții operative pentru remedierea unor defecțiuni ale
rețelelor interioare (electrice, gaz, apă, telefonie, internet, etc.) sau a
celor care aprovizionează cu produse sau material contractate.
ART. 17 Accesul
părinților și altor persoane este permis numai prin intrarea principală pe baza
verificării identității acestora și consemnarea în registru adatelor de indentificare
(numele, prenumele, seria și numărul actului de indentitate).
ART. 18 Accesul
organelor de control se face numai în baza delegației sau ordinului emis de
șeful instituției a căror angajați sunt aceștia.
ART. 19 Școala are
obligația de a asigura salariaților condiții normale de muncă și igienă de
natură să le ocrotească sănătatea și integritatea fizică în toate aspectele
legate de muncă.
ART. 20 Este interzis
accesul în instituție a persoanelor aflate sub influența băuturilor alcoolice
sau a celor turbulente, precum și a acelora care au intenția vădită de a
deranja ordinea și liniștea publică.
ART. 21 Este interzis
accesul în incinta unității a persoanelor însoțite de câini, cu arme sau
obiecte contondente, cu substanțe toxice, explosive - pirotehnice, iritante -
lacrimogene sau ușor inflamabile, cu publicații având caracter obscene sau
instigator precum și cu stupefiante sau băuturi alcoolice. Este interzisă
totodată comercializarea acestor produse în incinta sau imediata apropiere a
unității de învățământ.
ART. 22 După încheierea
orelor de program, clădirile școlare se vor încuia de către personalul
abilitat, care va verifica, în prealabil respectarea măsurilor adoptate pentru
paza contra incendiilorși siguranța imobilului.
V.
PROTECȚIA MUNCII
ART. 23 Fiecare persoană este obligată să
utilizeze echipamentul tehnic de protecție și de lucru conform cerințelor,
fiind interzisă utilizarea acestuia în alte scopuri. Sunt considerate
echipamente tehnice: echipamentele de calcul, birotică, autovehicule, aparate,
în general toate materialele încredințate salariatului sau elevilor în vederea
executării atribuțiilor. Este interzisă
intervenția din propria inițiativă asupra echipamentului tehnic sau de
protecție. Dacă întreținerea acestuia este încredințată unui specialist, este
obligatorie apelarea la serviciile acestuia. Executarea sarcinilor de serviciu
implică și întreținerea și curățarea echipamentului tehnic de lucru.
ART. 24 Toate accidentele survenite în timpul serviciului, mai
ales cele cu consecințe grave, se vor anunța imediat conducerii instituției.
Aceeasi regulă se va respecta și în cazul accidentelor survenite pe traseul
domiciu – loc de muncă și invers. Accidentul care a produs invaliditate,
accidentul mortal precum și accidentul colectiv se va comunica de îndată către
conducerea instituției Inspectoratului Teritorial de Muncă și organelor de
urmărire penală competente, potrivit legii.
ART. 25 În caz de pericol (cutremur, incendii, etc.),
evacuarea personalului se efectuează conform planului de evacuare stabilit în
baza Normelor de pază contra incendiilor și Planului de apărare civilă.
ART. 26 În stare de urgență sau de necesitate, mai ales în
cazul posibilității existenței în dulapuri a unor produse insalubre,
inflamabile sau periculoase, sau cu ocazia unor cazuri de forță majoră,
conducerea instituției poate, după ce a informat salariații respectivi, să
dispună deschiderea încăperilor, dulapurilor, etc. Deschiderea se va face numai
în prezența celor interesați. În cazul absenței salariatului sau refuzul de a
participa la acțiune, aceasta se va face în prezeța unui terț angajat al
instituției și a unui reprezentant al salariaților.
VI.
DISPOZIȚII FINALE
ART. 27 Prezentul
regulament urmează a fi adus la cunoștință, sub semnătură, fiecărei persoane salariate
a instituției.
ART. 28 Salariații
nou angajați, înainte de a începe activitatea vor lua cunoștință de conținutul
acestui acestui regulament.
ART. 29 Prezentul
regulament de ordine interioară se aplică de la data aprobării în consiliul de
administrație.
Director,
Prof. Deak
Ștefan Tiberiu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu